Süleyman Deveci: Artistin Mezarı

Süleyman Deveci: Artistin Mezarı

Romanın bir diğer adı ölümdür, ölüm üzerine sohbet etmektir denilir. Yazarlığının belli bir aşamasına gelip de ölüm hakkında yazmayan yazara yazar denmez. Hemen her usta yazarın biyografisine baktığımızda aşk gibi bu konuya da mutlaka değinmiş olduğunu farkederiz. Kimi alaya alır, kimi korkusunu yansıtır. Kendi üslubu ve tarzı ile bize onu, onu nasıl yorumladığını, ölümle nasıl başa çıkılabileceğini kendi versiyonunca anlatır. Bu roman da işte tam böylesi veya böyle olmaya aday bir anlatı.

mt

Mehmet Taşdemir‚in kısa romanı “Bülbül Efkârını Gizlemek İçin Öter” keyifle okunan, akıcı ve sürükleyici anlatılarla içiçe geçmiş tatlı bir edebiyat şöleni. Kafka’nın K. ’sı gibi anlatıcının kimliği meçhul. Sayfalar sonra onun beş filmde oynamış, hatta ödül bile kazanmış bir artist olduğunu öğreniriz. Bir çok ödül kazanmış eski bir gizli örgüt üyesidir aslında. Adını da romanın sonlarında öğreniriz. Artist günlerden birgün bir rüya görür ve yola koyulur. On yıl önce vefat eden ve şimdilerde büyük şehirin tarlaya benzer mezarlığında yatan babası rüyasına girmiştir ve artistimize köylerindeki sekili taşın altına gömülmek istediğini söylemiştir. Atadır bu, onun dediği yapılmaz da kiminki yapılır? Oğul yola koyulur. Köyden ayrılalı yirmibeş yıl olmuştur. Otobüse atlar ve köyün yolunu tutar.

Yolda otobüste giderken oğulun kafasında bir ara kıvılcım çakar. Aslında o da şehirde ölmek, dahası tarlaya benzer bir mezarlığa gömülmek istemiyordur. Sekili taşın altı kendisi için biçilmiş kaftandır. Vasiyet bırakıp babasının da, kendisi öldükten sonra getirilip yanına gömülmesini isteyecektir. Genç yaşta mezar yeri arayan biri sıfatıyla köye geri dönmektedir. Bunu öğrenenlerin kendisini kınayacaklarını hesaplar. Ama o özünde ölümün değil hayatın peşindedir. Efendice ölümü beklemek ona yakışmaz, o kendi mezarını kendisi arayıp bulan, beğenen ve hazırlayanlardandır. Heyecan dahası anlatı bir gün sonra indiği otobüsten sonra başlar. Günlerce sürecek bir tipi yağıyordur. Terminalden ayrılıp bir kahveye kendisini atar. Kendisini, indiği yere elli altmış kilometre uzaklıktaki köyüne götürecek minibüslerin nereden kalktığını öğrenir. Çocukluğundaki gibidir herşey. Minibüsün hava koşullarından dolayı kalkmayacağını öğrenince tavsiye üzerine Hudut Palas’a gider.

Otelci Xıno Xanım, Taro Beg’in yeni bir müşteri göderdiğini anlamıştır. Ama otelci müşterilerinden para almıyordur, maksat hem iyiliktir hem de bazen yalnızlığına iyi gelmektedir. Kızı Fincan’la yalnız yaşayan Xıno Xanım’ı kocası yıllar önce terketmiştir. Otelcinin ve kızının hikayelerini orada mahsur kaldığı günler içerisinde dinleyip öğrenen Artist sonunda ne yapar eder köyüne kavuşur. Ciddi ciddi mezarını o genç yaştan arayan ve ısrarla sekili taşın olduğu toprakları isteyen akraba o kadar da hoş karşılanmaz. Sonrasında başına gelenler de romanın başlangıcı kadar lezzetli ve okumaya değer.

Yazar usta ve özgün bir teknikle Nedret’in dokunup temas ettiği hemen herkesin kendi hikayesini anlatmasına izin vermiş. Yer yer dozajı Mirat Bey ya da Vasıf Beyler’deki kadar ya da sona doğru dergilerdeki ifadeler gibi abartmış da olsa, anlatılanlar sıkıcılıktan kesinlikle uzaklar. Oldukça yetkin ve anlatmasını bilen bir yazar. Romanın sonunu pek beğendiğimi söyleyemem. Kurgusu zayıf hatta daha iyi olabilirdi, apolitik ama okurken garip bir keyf veren sanki acele yazılmış bir roman. Yazarın çok daha usta anlatıları gerçekleştirebilecek tekniği, derinliği ve kapasitesi hemen göze çarpıyor. Mehmet Taşdemir‚in romanı “Bülbül Efkârını Gizlemek İçin Öter” üzerinde konuşulmaya değer bir çalışma olmuş.

Süleyman Deveci, 05.05.2017

Advertisements

Kommentar verfassen

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden / Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden / Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden / Ändern )

Google+ Foto

Du kommentierst mit Deinem Google+-Konto. Abmelden / Ändern )

Verbinde mit %s